محتوای آثار با تعبیرها و انتظارهایی که از ادبیات مقاومت داریم، فاصله دارد .کتابهایی که با موضوع مقاومت نوشته شدهاند به دوران انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارند اما در متن آثار به ریشه وقایع اشاره نشده است. بیشتر مولفان ماجراهای سطحی را در داستانهای خود دنبال میکنند و نگاه عمیقی به جریانها ندارند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین فتاحی، عضو كارگروه كودك و نوجوان دومین جشنواره كتاب سال مقاومت بینالملل (جایزه ادبی شهید آوینی) افزود: نویسندگان در نگارش کتابهای مقاومت میتوانند دنبال طرح چرایی و علتهای اصلی رویدادهای انقلاب و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یا قدرتهایی که در پشت صحنه ماجرا حضور داشتند، باشند یا اینکه بیان کنند مردم چگونه در مقابل این هجمهها مقاومت میکردند. مقاومت در برابر استعمار و قدرتهای بیگانه که هدفشان از بین بردن منابع انسانی و مالی کشورهاست، حمله نرم محسوب میشود اما در کمتر اثری به این موضوعها پرداخته شده بود.
فتاحی ادامه داد: جشنواره شهید آوینی باید نگاه جدید و تازهای را به نویسندگان نشان دهد تا آثاری كه تولید میشوند در راستای اهداف و با موضوع مقاومت و پایداری به نگارش درآیند. به دلیل اینكه مضمون و موضوع این جشنواره در نوع خود جدید است و نویسندگان با آن آشنایی كمتری دارند باید با برگزاری نشستهای تخصصی با حضور نویسندگان و استادان اطلاعرسانی شود و رسانهای كردن آن با موضوع مقاومت و پایداری میتواند از راهكارهای آشنا كردن نویسندگان باشد.
عضو كارگروه كودك ونوجوان کتاب سال مقاومت بینالملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: بینالمللی شدن این جشنواره میتواند به بیان اینكه چه آثاری در دنیا با این موضوع تولید شده کمک کند تا نویسندگان از آنها بهرهمند شوند.
فتاحی درباره كیفیت كتابها در این گروه افزود: نتیجه حاصل شده به نسبت نخستین دوره برگزاری مطلوب است اما آثار به صورت كلی در حوزههای متن و تصویرگری نیازمند تلاش بیشتر هستند.
دومین جشنواره كتاب سال مقاومت بینالملل اسلامی طی چهار مرحله از شهریور تا آذر ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.