شماره سوم ، تیر و مرداد 1390 سرمقاله شهر سیاسی امروزه در کشور ما کموبیش همه چیز سیاسی شده است. هر کاری که صورت میگیرد یا سیاسی است یا به سیاسیکاری تعبیر میشود. برای سیاسی بودن کارها هم همین کافیست که از آنها تعبیر سیاسی شود. البته تعبیر سیاسی نمودن از کارها بدتر از سیاسیکاری است؛ چرا که از اثر کارهای درست هم میکاهد. تلقی و تصور سیاسی بودن امور این جهتگیری را به آنها تحمیل مینماید. از فوتبال تا صنعت، از آموزش و پرورش تا دانشگاه، از شهرسازی تا سینما و ... همه، کار سیاسی میکنند یا نگاه سیاسی دارند. گویا سیاسیکاری به مثابه شرّی است که به آن دچاریم و گریزی از آن نداریم و اقتضاء شرایط کنونی ماست... |
||
سبـــک زنــدگــی | ||
غرب ... و سبک زندگی حسین مهدیزاده دین، دنیا، درآمد حمید مقصودی درآمد؛ درها و درهها سعید رجحان ایران سیمای خانواده مهندس معلمی عاقبت فرار از مکتب دکتر اقبال قاسمیپویا حسن فعلی تابع عطاالله بیگدلی
سـر عقل آمده هر بنده که دیوانهی توسـت آینده دشمنان امید اسماعیل باوند
|
||
نــظام اجتــماعی | ||
تأمـل از وحدت قدسی تا کثرت عرفی
غرب پستسکولاریسم و امکان گذار از سکولاریسم دولت پیش و پس از وستفالیا مجید بهستانی
سیاست متعالی برترین جایگزین سیاست سکولار
ایران بدیلی برای ایمان دینی قانونگذار کیست؟ سلمان عمرانی
اسلام «دست نامرئی بازار» به جای «مشیت الهی»
|
||
نـظریه اجتـماعی | ||
تأمـل
غرب چیستی فلسفهی علم
فلسفهی علوم اجتماعی از تحلیلی تا قارهای فراتر از متن حسین شیرزاده ... غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد اکبر جباری مفارقت در بستر مشابهت دکتر منوچهر آشتیانی محلِّ اِعراب محمد خندان
ایران اشاراتی به وضع علوم انسانی در ایران
|
||
تــفکر | ||
تأمـل افسانه های متافیزیکی-رندیهای معاصر ما عوامان و مخلوقات حقایقیاب ما دکتر سعید زیباكلام جغرافیای فلسفه در تمدن اسلامی محمدهادی محمودی
غرب رهایی از مطلقانگاری فلسفههای مدرن ایران بازگشت از راه استراسبورگ مالک شجاعی اسلام حقیقت واحد سیال زهیر انصاریان از مدینهی فاضله تا سیاست مدرن دکتر حسین هوشنگی
|
||
هنــر و ادب | ||
تأمـل گمشدهی خانههای دیروز و امروز غرب شارحان پریشانی دکتر مهرداد قیومیبیدهندی فریاد که چشمی به تأمل نگشودیم دکتر پروین پرتوی
پیش گفتاری بر «نشانهشناسی و فضای شهری» نشانهشناسی و فضای شهری رولان بارت/عظیمه ستاری ایران معماری، ظرف زندگی دکتر مهدی حجت
اسلام نظم نوین شهر و خانه جسم اسلامی شهر دکتر حسن بلخاری
|
||
تـاریــخ | ||
تأمـل تاریخنگاری ناسیونالیستی معاصر ایران و پایهگذاری اوهام تاریخی مقدس
غرب استعمار، شرقشناسی و باستانشناسی نادرستی فرضیههای نژادی پرفسور شاپوررواسانی
ایران صورتبندیها و مؤلفههای اجتماعی- فرهنگی ایران باستان
اسلام اندیشههای فلسفی-اعتقادی ایرانیان
|
||
مجله خبری | اقالیم قلم | |
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.