شماره چهارم، مهر و آبان 90 سرمقاله فردایی در آزادی، فردایی در پارسـایی تهرانیزاسیونیسم در آیندهی ایرانی آینده چیست؟ در کجاست؟ و در کجا نیست؟ آینده چه اهمیتی برای ما دارد؟ اگر دارد آیا ما به آیندهی خود فکر میکنیم؟ تفکر درباره ی آینده در چه شرایطی موجه و پرثمر خواهد بود؟ آیا ما به آینده دسترسی داریم؟ چگونه؟ بعضی میگویند آینده در تحصیل است؛ بعضی میگویند در بازار است؛ بعضی دیگر آینده را در سیاست میبینند و بعضی هشدار میدهند که آینده اصلا در اینها نیست و اینها مخرب آینده هستند ...
|
||
سبـــک زنــدگــی | ||
تأمـل سرنوشت ما چه خواهد شد؟ ابوذر ذاکر
غرب چرا سرمایهداری با خانواده مخالف است؟ هرچه میخواهد دل تنگت نگو اما بخواه موسی موسوی از education تا تعلیم و تربیت دكتر محمد آرمند
ایران مدرسه بدون زنگ و دانشگاه زنگ زده
گندم از گندم بروید، بدحجابی از سیاستهای ما انسان از درآمد چه میخواهد؟ دکتر عادل پیغامی درآمد درها و درهها سعید رجحان
تفریح برای هدف و تفریح بهجای هدف
اسلام سبُکی زندگی در سبک زندگی جهادی امل تا عمل رضا کریمی |
||
نــظام اجتــماعی | ||
تأمـل از آرامش تدبیر تا حیرت تقدیر عطاءالله بیگدلی گذار از توسعه به پیشرفت دکتر ابراهیم فیاض غرب تجدد، توسعه و ویرانگری دکتر حسین کچویان توسعه در دو راهی آزادی و اخلاق محمدجواد توکلی توسعه و نابرابری* استفان آندریسن فقرنمایی شاخصهای رشد دکتر مسعود درخشان داستان توسعهی ایرانی دکتر حسن سبحانی
اسلام پیش آمد و پس آمد الگوی توسعه اسلامی |
||
نـظریه اجتـماعی | ||
تأمـل گفتاری در باب سنت، تجدد و توسعه همواره به انقلاب فکر میکنم دکتر رضا داوریاردکانی غرب شکست یا بازگشت پارادایم ها فرانس جی شورمن ریشه در اقلیم دیگر احمد عابدی ایران سیاحت در ساحت توسعه ایرانی سینا کلهر توسعه در روایت آوینی سیداحسان خاندوزی اسلام توسعه و تعالی حجتالاسلام میرباقری آینده ناکجاآبادِ یوتوپیا سیدحسین نصر |
||
تــفکر | ||
تأمـل سیاست سیال زهیر انصاریان غرب ریشهشناسی واژهی «سیاست» احمد رجبی
جدالهای اندیشهی سیاسی عدالت به مثابه وفاداری وسیعتر* ریچارد رورتی ایران زندگی در مرز فلسفه و سیاست رضا کریمی اسلام سیاست در سپهر سعادت امید شفیعی قهفرخی آینده پایان فلسفه دکتر محمدرضا اسدی |
||
هنــر و ادب | ||
تأمـل زیر انگشتان تشریح دکتر جیسون گایجر
غــرب تجلی حقیقت بر بوم نقاشی ساختار انقلابهای هنری دکتر عبدالمجید حسینیراد زبانهای هنری روح زمان ماندانا پرنیان هنرمند در برابر نظام مارگاریتا کورول
ایران جهانی بودن، بومی بودن است
نقاشان و ما عوامالناس |
||
تـاریــخ | ||
تأمـل دولتی به کام رندان جایگزینی برای ایران باستان دکتر تقی آزاد ارمکی غرب تاجرشاه در اصفهان رامینا آتش فراز رنسانس شیعه حجتالاسلام احمد رهدار اسلام از تصوف تا توفق دکتر محمدحسین رجبی
آینده جامعه ایرانی، از بحران تا درمان |
||
مجله خبری | اقالیم قلم | |
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.