شفاه، مدرس این دوره، در مقدمهای که برای این درسگفتار نوشته، آورده است: «فلسفه خواندن ما اینطوری است که فلاسفه باستان یونان و قرون وسطا و فلاسفه ماقبل هگل در دورهی جدید و هگل را میخوانیم و ناگهان به دوران معاصر و فلاسفه قرن بیستم میپریم. نتیجهاش هم این است که نمیدانیم مکاتب معاصر فلسفی از کجا آمدهاند و بنابراین، اغلب با چشم بسته در موافقت یا مخالفت با این مکاتب جدل بیفایده و مضر میکنیم. این غفلت در مورد فلسفه تحلیلی مضاعف است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اینوجود که این همه لشگرکشی در مخالفت و موافقت با فلسفه تحلیلی به وجود آمده، هنوز فلسفه تحلیلی در ایران پدیدهای است که ناگهان از آسمان به زمین افتادهاست. هیچ کس از مقام تاریخی آن آگاه نیست و کمتر کسی میداند که چرا برخی فیلسوفان غربی به راه تحلیل زبان افتادند. این درحالی است که این مکتب فلسفی، هر روز بیش از روز قبل در محافل رسمی و غیر رسمی علمی و فلسفی گسترده میشود و مخالفان و موافقان پرشورتری پیدا میکند.»
وی همچنین نوشتهاست: «طی چهار جلسه تلاش خواهد شد مقدماتی را درباره مقام تاریخی فلسفه تحلیلی و نسبت آن با دیگر جریانهای فلسفی غرب ارایه شود، از جمله مطالبی درباره مقام تاریخی افکار فرگه، راسل، مور، ماخ و ویتگنشتاین را خواهیم گفت. به علاوه تلاش خواهیم کرد نشان دهیم سنت تحلیلی در چه نقاطی از سنت موسوم به قارهای جدا شد و تشخص یافت.
همچنین بنا داریم در جلسه نخست با توجه به کتاب ماخ (Analysis of sensations) به سنت تجربه گرایی اتریشی بپردازیم و در جلسه دوم به فرگه و هوسرل، آغازگران دو سنت فلسفی معاصر از کتاب خاستگاههای فلسفه تحلیلی اثر دامت پرداخته خواهد شد و در جلسه سوم به بررسی مکتب کمبریج میپردازیم و در نهایت، جلسه چهارم به بررسی کانت و فلسفه تحلیلی از کتاب بازنگری پوزیتیویسم پرداخته خواهد شد.»
منبع عمومی این درسگفتار کتاب What is Analytic Philosophy اثر کلارک است.
این دوره از چهارشنبه، 6 آذرماه، آغاز میشود و علاقهمندان برای ثبتنام به منظور حضور در این درسگفتارها میتوانند به نشانی اینترنتی www.Roozegareno.net مراجعه کنند.
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.