با توجه به توضیحاتی که در بحثهای گذشته فرمودید مشخص شد که جنبهی محبت در عشق ستودنی و جنبهی انحصار در آن مشکلساز و ناپذیرفتنی است. این سؤال پیش میآید که در عشق به خداوند نیز باید چنین انحصاری باشد.زیرا در صورت نبودن چنین انحصاری عشق معنی ندارد. حال با توجه به مذموم دانستن انحصار و تبعات منفی آن، انحصار در محبت به خداوند چگونه قابل توجیه است؟
عرب از کلمه فرح مخالف حزن را فهم مینماید. نوعی سبکی روحی(خفه)، این واژه با بطر، أشر و سره هم معنا است وآنگاه که به باب افعال میرود معنای مخالف مییابد: أفرحه یعنی أثقله و به این معنی مفرح کسی است که زیر دین مانده و نمیتواند بدهی خویش را پرداخت نماید.
پایههای نظام آموزش کنونی ما در چه زمانی گذاشته شده است؟
پایههای نخستین نظام آموزشی امروز ما بیش از یک صد سال پیش و در دورهی حکومت قاجار گذاشته شده است. دورهی حکومت قاجار همزمان است با تغییرات اجتماعی و فکری در غرب و اوج گرفتن پیشرفتهای علمی و فنی و همچنین گسترش نیروهای استعماری اروپاییان در جهان آن زمان.
قبل از اینکه به موضوع تأثیر صدا و سیما بر خانواده بپردازیم توضیحی در مورد قدرت تأثیر تلویزیون بفرمایید.
به نظر من در حال حاضر هیچ ابزار فرهنگی یا نهادی مؤثرتر از تلویزیون بر فرهنگ عمومی در کشور ما نیست. نه تنها هیچ یک از نهادها و ابزارهای فرهنگی، قدرت برابری با صدا و سیما را ندارند؛ بلکه مجموع همهی ابزارها و نهادهای فرهنگی موجود در کشور با همدیگر نیز به اندازهی صدا و سیما اثرگذار نیستند.
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.