مروری اجمالی بر سبک های مختلف کسب درآمد درنسبت با انقلاب اسلامی
موضوع چه نیست؟
از کلیاتی که همه میدانند مسلم نخواهم گفت، از اینکه باید درآمد حلال باشد و انسان باید انفاق کند و حکومت باید درآمدی را برای مردم
سبک زندگی چه جایگاه و اهمیتی دارد و چرا باید از آن سخن گفت؟
وقتی از عینیترین لایه حیات یک قوم یا یک جامعه سخن میگوییم در واقع از تمدن آن بحث میکنیم؛ زیرا تمدن روترین و آشکارترین لایه حیات فردی و اجتماعی هر قوم در هر دوره تاریخی است و مادیترین صورت حیات است که در معماری، شهرسازی، لباس پوشیدن، خورد و خوراک و...
بیشاز هشت سال در مخفیترین عرصههای دفاع با رزمندگانی زیستهام که هیچکس تاکنون از آنان خاطرهای نگفته است. آنان کسانی هستند که هنوز مشغولند، هنوز درگیر مبارزهاند، هنوز نتیجهی کارشان به شکست شاه و پیروزی انقلاب اسلامی یا به شکست عراق نینجامیده است
پرده اول
من گرفتاری مالی دارم، راجع به درآمد هرچه بگویند، و هرچه خوب و عمیق و دقیق بگویند، مشکلی از من حل نمیشود.حرفها در بهترین حالت تلاشی است برای اینکه من تسکین یابم و کمتر بنالم. اما اگر گمان کنید که اصل مشکل حل خواهد شد؛ قرضی داده خواهد شد؛ قسطی پرداخت میشود؛ اجاره
دومین دوره دکتری تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران فقط دو دانشجو داشت. من که از سال 1343 وارد آموزش و پرورش شده بودم، ضمن معلمی به تحصیل ادامه دادم تا در سال 1354با هم دورهای خود این دوره دکتری را آغاز نمودم. و اولین فارغالتحصیل دکتری در این رشته بودم. معلمی
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.