انتشار نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، که در بردارندهی آمارهایی حاکی از تحولات جمعیتی جامعهی ایران و تغییراتی دور از انتظار برای مدیران و برنامهریزان کشور بود، موجب نگرانی صاحبنظران، کارشناسان و مسئولان گردیده و مواضع متعدد و گوناگونی در این رابطه اتخاذ شد.
در بحث از نسبت میان سبک زندگی و نظریات اجتماعی، ممکن است ما حالتهای مختلفی برای جامعه در نظر بگیریم. مثلاً جامعه را کاملاً متأثر از نظریات اجتماعی بدانیم، یا سبک زندگی جامعه را بر نظریات مؤثر بدانیم و... ، صرفنظر از اینکه ما چه نوع نسبتی را میان سبک زندگی و نظریات اجتماعی میپذیریم، باید به این نکتهی بسیار مهم توجه کرد که، اصل قائلشدن به یک نسبت واحد بین سبک زندگی و نظریات اجتماعی برای جامعه، نگرش نادرستی است. ما نمیتوانیم در مورد یک جامعه یک حکم برای نسبت سبک زندگی و نظریات اجتماعی بیان کنیم.
علوم اجتماعی چرا به بحث در مورد Lifestyleرو آورده است؟ چرا کتابها و پایاننامهها در این موضوع ناگهان افزایشی چشمگیر داشته است؟ در مفهوم سبک زندگی در علوم اجتماعی باید تأمل فراوان کرد و اگر این تأمل نباشد، معلوم نمیشود که مراد ما از بررسی سبک زندگی چیست.
معمولاً وقتی از تأثیر علم بر زندگی انسان سخن به میان میآید، اولین چیزی که به ذهن میرسد، ظهور فناوریهای جدیدی همچون اتومبیل، تلفن، موبایل و کامپیوتر، و اثرات آنها بر زندگی انسان است. با این حال بحث ما در اینجا فناوریها و میزان تأثیر آنها نیست. سخن بر سر این است که آیا نظریههای علمی جدید، سبک جدیدی از زندگی را با خود به همراه دارند؟
ما آنگونه هستیم، که زندگی میکنیم
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.