شما اینجا هستید: صفحه اصلی پرونده در حریم حرمت یار بنای جدید حرم و تحریف شخصیت امام خمینی(رحمهالله علیه)
ما به هیچوجه با ساخت یک بنای مناسب بر مرقد حضرت امام(ره) مخالف نیستیم، بلکه آن را لازم میدانیم. نگاه میلیونها مسلمان در سراسر جهان و ایران متوجه این حرم است و در طول سالها بارها برای زیارت حضرت امام(ره) به این نقطه میآیند، بهویژه در سالگرد ارتحال ایشان. لذا باید مکانی بزرگ و زیبا ـ که زیبایی را توضیح میدهم ـ مهیا شود و تسهیلات رفاهی برای زائران فراهم بیاید.
به نظر بنده مهمترین مسئله این است که این میزان از هزینه و تجملگرایی اصلاً با فلسفه و جوهر انقلاب و اندیشههای حضرت امام(ره) همخوانی ندارد. زیبایی لزوماً مساوی با تجمل و اشرافیگری نیست. مثلاً شبستان عظیمی که در کنار مرقد حضرت معصومه(سلامالله علیه) تحت عنوان شبستان حضرت امام(ره) ساخته شد.، هم بزرگ است و هم نسبتاً زیبا و انسان در آن احساس آرامش میکند و تسهیلات حداقلی در سرما و گرما برای زوار فراهم است. یا در مشهد مقدس در کنار حرم حضرت ثامنالح(علیهالسلام) شبستانهای بزرگی ساخته شدهاند که به هیچ عنوان کسی به آنها عنوان تجملی نمیدهد.
نباید موضوع سادهزیستی و مبارزه با اشرافیگری، تجملگرایی و کاخنشینی را یک مسئلهی درجه دو محسوب کنیم. امام تا آخر عمر شریفشان در جماران حتی اجازه ندادند مرمت مناسب در آنجا صورت گیرد. منزل استیجاری حضرت امام(ره) هم همینطور. در خاطرات حاج آقا رحیمیان که در بیت حضرت امام(ره) بودند اینها آمده است.
به نظر بنده اگر میخواستیم ظلم بزرگی به حضرت امام(ره) کنیم، حرم امام(ره) مصداق آن است، یعنی یکی از مظالم بزرگی که 26، 27 سال بعد از ارتحال حضرت امام(ره) میشد بر ایشان روا داشت، همین کاری است که انجام شده است. تعجب میکنم اینها ادعا میکنند امام را شناختهایم!، واقعاً شناخت آنها از امام این است؟ این درک شما از حضرت امام(ره) است؟ اگر از نذورات و کمکهای مردمی این کار انجام شده بود، باز اشکال کمتری وارد بود، نه اینکه اشکالی نبود، ولی از بیتالمال این کار انجام شده است. از کجا اجازه دارید میلیاردها تومان را به معماری حرم اختصاص بدهید، آن هم با این سبک معماری و طراحی که بحثهای زیادی پیرامون آن در رسانهها صورت گرفته است؟ طی سالهای متمادی دائماً بودجه گرفتهاید. چه بسا اگر به مردم اعلام میشد میخواهیم حرم را بازسازی کنیم و به پول نیاز داریم، خیلیها کمک میکردند. صندوقهایی گذاشتهاند اما رسماً از مردم خواسته نشد. عمدهی اتکا به بیتالمال بود.
پیامبر گرامی اسلام(صلیالله علیه و آله) همراه با بعضی از یاران و اصحاب از منطقهای عبور میکردند. نظرشان به بنایی افتاد که میگویند گنبدی شکل هم بود. سؤال میکنند این بنا متعلق به چه کسی است؟ جواب میدهند مال فلان فرد است، آن فرد هم ظاهراً در آنجا حضور داشت، حضرت روی خود را برمیگردانند و تا مدتها حتی به این فرد نگاه نمیکردند. آن فرد بعداً آن بنا را خراب میکند.
اگر روزی دیدیم مسئولان کشور به سمت اشرافیگری میروند باید احساس خطر جدی کنیم، چون این مسئله درجه دو نیست، بلکه با ذات انقلاب پیوند خورده است و قطعاً این اشرافیگری ذات انقلاب را میپوشاند و از بین میبرد و به تبع آن خیلی چیزهای دیگر هم از دست میرود. همان اتفاقی میافتد که مقام معظم رهبری بارها از آن اظهار نگرانی کردهاند در خوشبینانهترین حالت صورت و ظاهر انقلاب میماند و سیرت انقلاب از بین میرود.
حرکتی که انجام شد، بهانه به دست ضد انقلاب هم داد. البته نباید بگوییم چون ضد انقلاب به این موضوع پرداخته است باید که ما سکوت کنیم. نه، اتفاقاً باید حرفهایمان را بزنیم و باید معلوم شود این کار چه اشکالاتی دارد، به نسلهای بعد باید پاسخگو باشیم.
نمیشود ادعای وارث بودن امام(ره) را داشت و این کارها را انجام داد. تحریف حضرت امام(ره) خط قرمز بچههای حزباللهی است. باید این آرزو را به گور ببرند تا بتوانند خط امام(ره) را تغییر بدهند. امثال بنده سکوت نمیکنیم. محکم میایستیم؛ افشاگری میکنیم، افکار امام(ره) را بازخوانی میکنیم و اجازه نمیدهیم این اتفاقات بیفتد. ساخت این حرم با این مختصات و ویژگیهای معماری تحریف امام(ره) است، تحریفی است که اتفاقاً حتی توسط یک آدم بیسواد هم فهمیده میشود. حرم امام(ره) را هر بچهای که جماران را دیده باشد هم متوجه میشود.
باید مقالاتی نوشته و به کتاب تبدیل شوند و در تاریخ بماند و ثبت شود که مریدان، عاشقان و پیروان حضرت امام(ره) درباره این موضوع صحبت کردند و گفتند چه اتفاقی افتاده است و 40، 50 سال بعد ببینند در این باره سکوت نشده است.
ارتباط با ما:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مطالب مرتبط:
زیباییشناسی و مردمشناسی حرم مطهر امام خمینی(ره)
معماری و بنای شخصیتهای تاریخی
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.