شعر و هنر حاصل احوال است یعنی در زمان حال و با دقت خاصی پدید میآید اما اینکه بگویم شعر امری جاویدان است سخن دیگری است. شعر در حال پدید میآید اما شاعر دوام مییابد.
اگر جمهوری اسلامی صورت متعین تاریخی انقلاب اسلامی است، باید متوقع بود که در جهت تحقق سیرت خود، یکسره تجدید شود؛ تا بیشتر جلوهگر حقیقت انقلاب باشد. انقلاب اسلامی ما، انقلاب در باطن عالم بود و ظهور تدریجی این تحول باطنی در لایههای ظاهری، لاجرم به نظم نوینی در جهان منجر خواهد شد.
کاربردی کردن فلسفه و استخراج سبک زندگی از آن، از جمله مواردی است که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است، آموزش فلسفه برای کودکان می تواند گام اساسی در راستای این خواسته به شمار آید.
وقتی سخنان آقای روحانی را در سفر اخیرش به نیویورک میشنیدیم، وی بر این نکته زیاد تأکید میکرد که آنچه در تعامل جدید ایران با جهان میبینید و خواهید دید خواست جدید ملت ایران میباشد که در نتیجهی انتخابات ظهور کرده است. «همهچیز عوض شده است» چیزی بود که ناگفته و نانوشته، نهتنها در اذهان عمومی کشورمان مرور میشد
دبير مجمع عالی حكمت اسلامی به بيان نكاتی در باب اسلامیسازی علوم انسانی پرداخت و درباره روند تحول در اين علوم اظهار كرد: بحث علوم انسانی و انقلاب فرهنگی در زمان حضرت امام(ره) مطرح شد و مجموعهای از بزرگان حوزه و اساتيد دانشگاه جمعيتی را ايجاد كردند و كارهايی انجام شد كه به تشكيل دفتر همكاری حوزه و دانشگاه منجر شد.
سلام
وب سایت مجله سوره با قصد تکامل حضور این مجله در چرخه رسانه و اندیشه مشتمل بر سه بخش خبر، آرشیو و پرونده راهاندازی شد.
در سایت سوره تلاش کردهایم محدودهی استفاده از محتوی مجله سوره را گستردهتر کنیم، به همین سبب مجله سوره را در صورتی نو میتوانید مرور کنید.
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.