رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص کیفیت واحدهای درسی ارائه شده در رشته «دانش اجتماعی مسلمین» گفت: امسال دروس این گرایش، تا اندازهای بازنگری شده و ما واحدهای درسی چون جامعهشناسی جهاد و روشهای تحقیق علوم اجتماعی اسلامی را اضافه کردهایم؛
کتاب فلسفه، ایدئولوژی و دروغ در تفسیر پایان محاوره کتاب «فلسفه، سیاست و خشونت» اثر دکتر داوری اردکانی نوشته شده و به این جهت می توان آنرا مجلد دوم کتاب «فلسفه سیاست و خشونت» خواند.
محتوای آثار با تعبیرها و انتظارهایی که از ادبیات مقاومت داریم، فاصله دارد .کتابهایی که با موضوع مقاومت نوشته شدهاند به دوران انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارند اما در متن آثار به ریشه وقایع اشاره نشده است. بیشتر مولفان ماجراهای سطحی را در داستانهای خود دنبال میکنند و نگاه عمیقی به جریانها ندارند.
تمدن پديدهای انسانی است، اما همه انسانها ضرورتاً تمدنساز نشدهاند و بايد انسانهايی با ويژگیهای خاص باشند كه تمدنها را ساختهاند. ضرورت تحول ناشی از اين امر است.
از یک نظر بحث تحول در علوم انسانی میتواند در قالب این گفتمان باشد که ما تحت هژمونی علم غربی قرار داریم و باید حواسمان باشد که یک نگاه انتقادی داشته باشیم ولی ظاهراً دوستانی که شعار تحول در علوم انسانی را میدهند، نگاهشان فراتر است و آن را یک پروژه حتمی میبینند که باید حتماً متحول شود.
تغيير علم قائم به تغيير عالمان و تلاشی است كه آنان انجام میدهند و مناسب است محافلی انتقادی بين حوزويان و دانشگاهيان و افكار گوناگونی كه در حوزه علوم انسانی هست، شكل بگيرد؛ اين تنها راهی است كه در مسير تحول علوم انسانی خيلی سريع نتيجه میدهد.
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.